Bij Oriant zorg B.V. (de instelling) staat de mens voorop. De lijnen zijn kort en leidinggevenden en medewerkers kijken breed naar de wensen en mogelijkheden van deelnemers (cliënten). Dit is terug te zien in de stijl van begeleiden en het feit dat er oog is voor zowel het cognitieve als emotionele denken/niveau van de deelnemer. Daarnaast wordt gezorgd voor een goede en veilige (werk)omgeving.
Oriant zorg B.V. gaat uit van het beste en bevordert dialoog tussen betrokkenen, deelnemers en/of vertegenwoordigers. Hiermee komen wij tot individueel gestelde doelen en behoeften voor de deelnemers. Oriant zorg B.V. staat daarnaast open voor opmerkingen van betrokkenen, ter verbetering van het functioneren. Indien er klachten zijn wil Oriant B.V. zorg dit zo spoedig mogelijk bespreken met de betrokkenen. Voor het geval een gesprek niet de gewenste resultaten oplevert, heeft Oriant zorg B.V. een klachtenregeling opgesteld en een onafhankelijke klachtenfunctionaris aangesteld. De klachtenfunctionaris zal aanspreekpunt zijn en bemiddelen wanneer er gebruik wordt gemaakt van de klachtenregeling.
Een wettelijke vertegenwoordiger, ouder, kind, broer of zus kunnen tevens een klacht indienen over een gebeurtenis die henzelf in relatie tot Oriant zorg B.V. is overkomen.
De klacht wordt niet verder behandeld als de klager de klacht intrekt.
De functionaris behandelt geen zaken die behoren tot het domein van de tuchtrechter, de civiele rechter of de strafrechter.
De functionaris doet geen uitspraken over het al dan niet toekennen van een schadeclaim
De werkwijze
Beslissing
Beslissing van de leidinggevende
De leidinggevende deelt binnen een maand na ontvangst van de beslissing van de klachtenfunctionaris mede of zij naar aanleiding van dat oordeel maatregelen zal nemen, en zo ja welke.
Melding aan de inspectie voor de gezondheidszorg
Als de klachtenfunctionaris naar aanleiding van de behandeling van een klacht tot het oordeel komt dat Oriant zorg B.V. nalaat om maatregelen te treffen teneinde een ernstige situatie met een structureel karakter te verbeteren, meldt de klachtenfunctionaris deze situatie bij de Inspectie voor de gezondheidszorg.
D. van Dongen
06 – 45 70 6979
Beschikbaarheid: Maandag t/m vrijdag van 9:00 uur tot 17:00 uur
De toedracht en de uitkomst van klachten zullen gedurende een periode van drie jaar bewaard worden in het dossier van de deelnemer. De functionaris brengt jaarlijks een verslag uit aan de leidinggevende(n), waar in ieder geval het aantal en de aard van de behandelde klachten wordt aangegeven. De functionaris kan aan de leidinggevende(n) voorstellen doen met betrekking tot wijziging van deze regeling.
Aanvulling op de klachtenregeling -en regeling vertrouwenspersoon aan de hand van de Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg)
Primair gaat Oriant zorg ervanuit dat klachten en geschillen, werk voor de vertrouwenspersoon, binnen de lijnen kunnen worden opgelost. Klagers of bezoekers van de vertrouwenspersoon zullen indien mogelijk misstanden ook met de betrokken personen in de lijn primair bespreekbaar moeten maken. Zie regelementen.
Echter wanneer er onvoldoende tevredenheid heerst over de aangebonden oplossingen in de lijn, is er de mogelijkheid om zich te wenden bij de geschillencommissie voor de klachten in de zorg.
Zij kan objectief een oordeel geven maar hanteren ook een procedure (Telefoonnummer: 070 310 5380).
Oriant zorg is voornemens alle misstanden op te lossen al dan niet met behulp van de klachtenfunctionaris en/of de vertrouwenspersoon.
Zij hanteert een gedragscode en beroepscode, heeft een duidelijke visie en missie en is op deze onderwerpen volledig aanspreekbaar en beroepbaar. Vandaaruit is er met haar medewerkers overeengekomen te werken vanuit overtuiging en een juiste attitude/bejegening.
Medewerkers worden gescreend d.m.v. een verklaring omtrent gedrag, maar indien van toepassing (vanaf 1 jan 2017) wordt ook navraag gedaan bij de vorige werkgever. Verder zal Oriant zorg alle vormen van ernstig disfunctioneren (misbruik/geweld/diefstal) en geweld in de zorgrelatie melden bij de Inspectie voor de volksgezondheid (IGZ).